Energibarer med frugt og nødder

Energibarer med frugt og nødder

  • 1-2 timer
  • Begynder
Energibarer med frugt og nødder

Når man efter sommerferien skal tilbage på arbejdet/studiet kan det være nødvendigt med lidt ekstra snacks til at klare dagen.

Disse frugtstænger/nøddestænger er fyldt med energi og indeholder kun tre ingredienser: nødder, tørret frugt og dadler. Energibarerne er desuden supernemme at lave og kan holde sig i flere uger i køleskabet.

Energibarer med frugt og nødder

Kom alle ingredienserne til frugtstængerne i en food processor eller hakler og blend, til frugt-nøddemassen klumper sammen.

Dadler og frugtBlendet frugt

Pres frugt-nøddemassen ud på et stykke bagepapir. Dæk massen med bagepapir og pak det ind i plastikfilm. Kom frugt-nøddemassen i køleskabet i minimum 1 time. Skær så frugt-nøddemassen ud til aflange energibarer.

Tørret frugtmasseFrugtstænger

Opbevar energibarerne i køleskabet.

Energibarer fra Bageglad

Energibarer med frugt og nødder

Energibarer med frugt og nødder opskrift

Mængde:: 5 -6 barer
Udskriv

Ingredienser

  • 1 1/2 dl nødder (f.eks. mandler og cashewnødder)
  • 1 1/2 dl tørret frugt (f.eks. ananas, papaya, bananer og rosiner)
  • 7-8 dadler

Fremgangsmåde

  1. Kom nødder, tørret frugt og dadler i en food processor eller en hakler og blend i cirka 1 minut.
  2. Skrab eventuelt dadler og tørret frugt ned fra siderne og blend i yderligere 2-3 minutter, indtil det bliver til en tyk masse hvor frugt- og nøddestykkerne hænger sammen i klumper.
  3. Pres frugt-nøddemassen ud på et stykke bagepapir og læg bagepapir over. Pak det ind i plastikfilm og læg det i køleskabet i minimum 1 time - optimalt natten over.
  4. Fjern det øverste stykke bagepapir og skær massen ud i aflange stænger. Opbevar stængerne i køleskabet i op til 2 uger.

 


5. august 2013 af Mette

Kommentarer (5)

  • Lissi Olsen Svar

    Ifølge FODMAP diæten, går det så at spise dadler, da den siger ikke stenfrugter? Eller er det ok når det er tørret frugt?
    Er nybegynder.

    29. oktober 2013 at 15:12
    • Trine Svar

      Hej Lissi,
      Så vidt jeg ved er dadler en af de ting, hvor man må prøve sig frem, da de vidst er i middelgruppen. Det er forskelligt, hvor meget folk reagerer på. Held og lykke 🙂

      3. november 2013 at 11:30
  • NBH Svar

    synes måske det er lidt vildledende at der står fodmap-venlig ved denne opskrift, når hverken tørrede frugter eller cashewnødder kan indgå i low- fodmap diæten

    12. september 2013 at 09:06
  • A + K = ♥ Svar

    Yum, elsker også bare figen/daddel/nødde-stænger – og så kan man jo lave dem som man lyster, modsat hvis man køber en pakke fra Catus (;

    – Anne

    11. august 2013 at 16:27

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Del med en ven