FODMAP diæt

Share on Facebook123Pin on Pinterest16Tweet about this on TwitterEmail to someone

Hvad er FODMAP diæten?

FODMAP diæten er en speciel diæt udviklet af australske forskere fra Monash University til folk, der lider af colon irritable (irritabel tyktarm).

FODMAP er en forkortelse for Fermentable Oligo-, Di-, Mono-saccharides And Polyols – en bestemt type kulhydrater, som diæten fjerner fra kosten da man mener, at de irriterer tyktarmen. Der er en række fødevarer, man skal undgå, især hvede- og mælkeprodukter.

FODMAP diæt

Hvilke fødevarer bør man spise og undgå?

Der findes flere variationer af FODMAP diæten, nogle striksere end andre. Til venstre findes den version af FODMAP diæten, som Herlev Hospital har lavet forsøg med.

Download FODMAP diæten som PDF fil.

Bemærk! I denne version af FODMAP diæten må man spise spelt. Dette er dog en hvedesort, så hvis du ingen effekt har af diæten kan du prøve at undgå spelt i et par uger for at undersøge, om det er spelten, du reagerer på.

Hold dig opdateret på diæten

Det er en god idé at læse bøger om FODMAP diæten. De nyeste bøger indeholder den senest opdaterede FODMAP diæt, som løbende bliver udviklet og indeholder også tips og opskrifter til diæten. Følgende bøger er blevet anbefalet af vores læsere:

Køb Low Fodmap Diet af Stine Albrectsen m.fl.
Low FODMAP diet – Giver ro i maven
Køb Low Fodmap Diet 2 af Stine Albrectsen
Low FODMAP diet – Giver ro i maven 2
Køb Kogebog til Irritabel Tyktarm af Tracy Parker
Kogebog til Irritabel Tyktarm

Monash FODMAP app for iPhone

Du kan også downloade FODMAP app’en til din iPhone. App’en er lavet af Monash University og opdateres løbende i takt med den nyeste forskning på området.

Med FODMAP app’en er du sikker på, at du undgår FODMAPs i din kost.
Download FODMAP app’en.

 

Hvordan kommer du i gang med FODMAP diæten?

Hvis du har lyst til at prøve FODMAP diæten bør du planlægge dine måltider nogle dage frem. Det kan lyde nemt at droppe hvede og laktose, men de findes i ekstremt mange fødevarer og kan være svære at undgå. Sørg derfor at læse bagpå pakkerne af de fødevarer, du køber. Jeg kan anbefale at bruge laktosefri mælk og yoghurt til morgenmad og bagning.

FODMAP diæten bør overholdes fuldstændigt i cirka 6 uger. En positiv virkning kan ofte opleves allerede efter en uges tid, men man kan få det en anelse dårligere når der er gået 3 uger. Lad ikke dette slå dig ud – dette er kroppens reaktion på, at kosten ændrer sig og følges diæten over længere tid bør resultaterne kunne mærkes dagligt. Efter 6 uger bør diæten overholdes i hverdagskosten, men man kan spise mere normalt hvis man for eksempel spiser ude eller har gæster.

Bemærk at det er vigtigt at spise kosttilskud, for eksempel kalk, hvis man følger en FODMAP diæt. Tal derfor med din læge om, hvad FODMAP diæten kan betyde for dig og hvordan du skal gribe det an.

Husk også, at det bedste du kan gøre for din sarte mave er, at dyrke masser af motion. Dette hjælper mindst lige så meget som at spise rigtigt!

FrugtKød og speltpasta

Min historie

Jeg har siden gymnasietiden haft problemer med min mave og i en årrække været ind og ud af sundhedssystemet i et forsøg på at forstå, hvad der foregår. Efter fantastisk behandling på privathospitalet Hamlet kom lægerne frem til, at jeg døjer med lymfocytær colitis (tyktarmsbetændelse).

Efter nogle år fri for colitis (dejligt!) døjer jeg desværre stadig med min sarte mave og har udviklet irritabel tyktarm. Derfor passer jeg på, hvad jeg spiser og sørger for at dyrke meget motion, men det har ikke været nok til, at fjerne mavegenerne.

Derfor deltog jeg i forsøget med FODMAP diæten på Herlev Hospital fra januar til marts 2013. Jeg overholdt diæten 100% men havde desværre kun få positive virkninger af diæten. Jeg opdagede senere, at jeg har udviklet fødevareintolerance over for en lang række fødevarer, som ikke blev udelukket af FODMAP diæten.

Denne diæt får dog alligevel en æresside her på bloggen fordi jeg kender en del, som har haft rigtig positive virkninger af diæten. Disse personer lider af irritabel tyktarm, men ikke colitis som jeg. Det kan være pga. min historik med colitis, at diæten ikke kan fjerne alle de gener, jeg har.

 

55 kommentarer

    1. Hej Stephanie
      Jeg har desværre ikke hørt at der skulle være sådan en restaurant i Kbh. Men hvis du ved hvad du ikke må spise kan du jo tage en liste med på restaurant og give kokken – i hvert fald de lidt bedre steder.

  1. Hej
    Jeg har irritabel tyktarm. Og derfor blevet Anbefaldet at prøve fodmap.
    Jeg har nu været igang på kuren i lidt over en uge. Og syntes faktisk min mave er kun blevet værre.
    De fleste steder har jeg læst at man mærker en forskel efter nogen dage. Så kan det være at nogen af de basisvare jeg godt må indtage ifølge fodmap, min mave ikke kan tåle? Eller er det meget normalt at den første uge bliver maven virkelig slem.

    1. Hej Zenta
      Det er helt normalt at man får det dårligt den første uge, da din krop skal vænne sig til den nye kost og du samtidig skiller dig af med en masse din krop måske ikke kunne tåle.
      Det kan dog sagtens være at der er FODMAP fødevarer du ikke kan tåle. Du må prøve dig lidt frem. Tag en uge mere på FODMAP. Før en kost dagbog så du bedre kan gætte dig til hvad du måske ikke kan tåle.

  2. Jeg har i et stykke tid haft problemer med maven og forstoppelse igennem en længere periode
    Jeg har en irritabel tyktarm og er nu blevet anbefaler at prøve FODMAP diæten
    Jeg bliver lidt undren over, at man må spise havregryn når det er min opfattelse at der er spor af hvedemel i havregryn
    Under nødder er der ikk nævnt om man må spise mandler.
    Jeg har forsøgt mig på at bage boller af glutenfri havreklid og økologisk sigtet speltmel
    Synes jeg har læst at speltmel ikke er godt eller hvad?
    Mvh

    1. Hej Pia.
      Jeg har har fulgt FODMAP diæten i et års tid nu, og min erfaring er at havergryn ikke er en vellykket ide.
      I forhold til melen så er det et enzym i melen du/jeg ikke kan tåle. At spise glutenfri mel hjælper derfor ikke det store. I stedet bager jeg brød på enten sigtede eller fuldkorns speltmel. Derudover bruger jeg en surdej i stedet for gær, da surdejen halvere mængden af de “dårlige” enzymer i speltmelen. Men selv efter dette kan jeg ikke spise meget brød.
      FODMAP er også meget individuel. Så det kan være at du kan spise mere eller mindre brød, eller fx ikke behøver at bruge surdej.

  3. TAk for den hurtige og nemme information om hvad Low fodmap diet er! Det har helt klart hjulpet, og jeg glæder mig til at prøve det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *