FODMAP diæt

Hvad er FODMAP diæten?

FODMAP diæten er en speciel diæt udviklet af australske forskere fra Monash University til folk, der lider af colon irritable (irritabel tyktarm).

FODMAP er en forkortelse for Fermentable Oligo-, Di-, Mono-saccharides And Polyols – en bestemt type kulhydrater, som diæten fjerner fra kosten da man mener, at de irriterer tyktarmen. Der er en række fødevarer, man skal undgå, især hvede- og mælkeprodukter.

FODMAP diæt

Hvilke fødevarer bør man spise og undgå?

Der findes flere variationer af FODMAP diæten, nogle striksere end andre. Til venstre findes den version af FODMAP diæten, som Herlev Hospital har lavet forsøg med.

Download FODMAP diæten som PDF fil.

Bemærk! I denne version af FODMAP diæten må man spise spelt. Dette er dog en hvedesort, så hvis du ingen effekt har af diæten kan du prøve at undgå spelt i et par uger for at undersøge, om det er spelten, du reagerer på.

Hold dig opdateret på diæten

Det er en god idé at læse bøger om FODMAP diæten. De nyeste bøger indeholder den senest opdaterede FODMAP diæt, som løbende bliver udviklet og indeholder også tips og opskrifter til diæten. Følgende bøger er blevet anbefalet af vores læsere:

Køb Low Fodmap Diet af Stine Albrectsen m.fl.
Low FODMAP diet – Giver ro i maven
Køb Low Fodmap Diet 2 af Stine Albrectsen
Low FODMAP diet – Giver ro i maven 2
Køb Kogebog til Irritabel Tyktarm af Tracy Parker
Kogebog til Irritabel Tyktarm

Monash FODMAP app for iPhone

Du kan også downloade FODMAP app’en til din iPhone. App’en er lavet af Monash University og opdateres løbende i takt med den nyeste forskning på området.

Med FODMAP app’en er du sikker på, at du undgår FODMAPs i din kost.
Download FODMAP app’en.

 

Hvordan kommer du i gang med FODMAP diæten?

Hvis du har lyst til at prøve FODMAP diæten bør du planlægge dine måltider nogle dage frem. Det kan lyde nemt at droppe hvede og laktose, men de findes i ekstremt mange fødevarer og kan være svære at undgå. Sørg derfor at læse bagpå pakkerne af de fødevarer, du køber. Jeg kan anbefale at bruge laktosefri mælk og yoghurt til morgenmad og bagning.

FODMAP diæten bør overholdes fuldstændigt i cirka 6 uger. En positiv virkning kan ofte opleves allerede efter en uges tid, men man kan få det en anelse dårligere når der er gået 3 uger. Lad ikke dette slå dig ud – dette er kroppens reaktion på, at kosten ændrer sig og følges diæten over længere tid bør resultaterne kunne mærkes dagligt. Efter 6 uger bør diæten overholdes i hverdagskosten, men man kan spise mere normalt hvis man for eksempel spiser ude eller har gæster.

Bemærk at det er vigtigt at spise kosttilskud, for eksempel kalk, hvis man følger en FODMAP diæt. Tal derfor med din læge om, hvad FODMAP diæten kan betyde for dig og hvordan du skal gribe det an.

Husk også, at det bedste du kan gøre for din sarte mave er, at dyrke masser af motion. Dette hjælper mindst lige så meget som at spise rigtigt!

FrugtKød og speltpasta

Min historie

Jeg har siden gymnasietiden haft problemer med min mave og i en årrække været ind og ud af sundhedssystemet i et forsøg på at forstå, hvad der foregår. Efter fantastisk behandling på privathospitalet Hamlet kom lægerne frem til, at jeg døjer med lymfocytær colitis (tyktarmsbetændelse).

Efter nogle år fri for colitis (dejligt!) døjer jeg desværre stadig med min sarte mave og har udviklet irritabel tyktarm. Derfor passer jeg på, hvad jeg spiser og sørger for at dyrke meget motion, men det har ikke været nok til, at fjerne mavegenerne.

Derfor deltog jeg i forsøget med FODMAP diæten på Herlev Hospital fra januar til marts 2013. Jeg overholdt diæten 100% men havde desværre kun få positive virkninger af diæten. Jeg opdagede senere, at jeg har udviklet fødevareintolerance over for en lang række fødevarer, som ikke blev udelukket af FODMAP diæten.

Denne diæt får dog alligevel en æresside her på bloggen fordi jeg kender en del, som har haft rigtig positive virkninger af diæten. Disse personer lider af irritabel tyktarm, men ikke colitis som jeg. Det kan være pga. min historik med colitis, at diæten ikke kan fjerne alle de gener, jeg har.

 

Skriv kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

45 kommentarer

  1. Berit Darchy Bodilsen21. oktober 2014 kl. 21:44

    Kære Madglad
    Kære Madglad
    Jeg er klinisk diætist og certificeret i low fodmap. Jeg synes, at det er positivt, at man kan finde en non-kommerciel side omkring diæten. Tak for det :)
    Desværre er jeres oplysninger ikke korrekte. På listen over anbefalede fødevarer nævner I flere produkter, som må indtages i meget små mængder – eksempelvis havregryn. Det kan være en meget stor fejlkilde og en kilde til flere dage med mavekneb.
    Det er også misvisende, at I skriver, at man må få alle glutenfrie produkter – det kan være kritisk, da der i glutenfrie produkter kan være andre kulhydrater i, som ikke er godt for en person på low fodmap. I skriver også I svar omkring grønne bønner, at der er forskellige former for low fodmap diæt – det er der IKKE! Der er kun en korrekt version, og den indeholder de testede fødevarer fra Monash University – at der så er andre, som mistolker diæten, det er ærgerligt.
    Jeg håber, at I har mulighed for at rette jeres informationer til efter anbefalingerne fra The Monash university, så jeres læsere får korrekte informationer

    Med venlig hilsen
    Berit Darchy Bodilsen

    • Trine22. oktober 2014 kl. 07:12

      Hej Berit
      Tak for din besked. Jeg er godt klar over, at forskningen foretages på Monash Uni. Det jeg mener med, at der er forskellige versioner er, at fordi forskningen er ny og hele tiden opdateres sker der hele tiden ændringer til diæten – ergo findes der forskellige versioner.
      Dette blogindlæg er fra 3. januar 2013 og blot på det halvandet år siden jeg skrev det, er der sket ændringer til diæten fordi der er lavet mere forskning. Det er ikke anderledes end at læse en FODMAP bog, der udkom for halvandet år siden.
      Derfor henviser jeg også til nogle mere opdaterede bøger, man kan læse om FODMAP samt skriver i indlægget, at denne version er den diæt som Herlev hospital fulgte.

      • Trine22. oktober 2014 kl. 14:02

        Hej igen
        Jeg har nu opdateret indlægget så det også linker til Monash University’s FODMAP app.

  2. Michela Lisberg21. oktober 2014 kl. 13:33

    Hej, jeg kan se at i skriver, at man skal undgå grønne bønner – men i low foodmap diet 2 bogen, står der at man skal spise grønne bønner? :)

    • Trine21. oktober 2014 kl. 13:35

      Hej Michala
      FODMAP diæten på denne side er den, som er fulgt af Herlev hospital. Der findes en del variationer på FODMAP-diæten, derfor kan der være forskelle på hvad man må spise i de forskellige versioner. Det er fordi det er ret ny forskning, som opdateres hele tiden og stadig mangler at blive testet ordentligt.